onsdag 23 december 2009

Inte helt oväntat är det en väldigt lugn dag vi ser på börsen så här dagen före jul. Omsättningen är låg, några spännande nyheter har vi inte sett till och rörelserna är väldigt modesta. Index är strax före kl 14 +0,3%. Som jag har nämnt tidigare så tror jag att handeln även nästa vecka blir väldigt stillsam. Tre dagars uppgång (om det nu slutar på plus idag...) gör dock att det kanske finns risk för någon eller några dagars försiktig nedgång under mellandagarna.

Summering av börsåret blir ju ändå att det som ett enskilt börsår blir ett väldigt bra år men detta ska också ses i skenet av ett 2008 då det mesta tog tvärstopp och då vi hade en historisk stor osäkerhet och hög volatilitet i marknaderna. Förhoppningsvis blir 2010 ett mer normalt (vad nu normalt är egentligen) börsår där vi ser en gradvis förbättring av konjunkturen och att detta också avspeglas i form av stigande börskurser. Erfarenhetsmässigt vet jag dock att det enda vi egentligen kan förvänta oss är det oförväntade.

Jag skrev ju att det egentligen inte har kommit några spännande nyheter under dagen. Till viss del var det sant men till viss del så stämmer det inte. Vid 11-tiden kom det nämligen pressmeddelanden från såväl Ford som Volvo och kinesiska Geely om att Volvo personvagnar säljs till Geely. Föga överraskande men ändå spännande. Om vi dessutom adderar turerna kring SAAB så inser vi ju faktiskt att det som sker i svensk industri är en ganska stor strukturomvandling. I en näring som har varit en av grundpelarna för svensk ekonomi under en stor del av 1900-talet sker det väldigt stora och omvälvande förändringar mao. Med några års distans till dessa affärer tror jag att vi kommer se dessa på samma sätt som vi gör med strukturomvandlingen inom varvsindustrin som skedde på 70-talet. Stora händelser och omvälvande händelser och vem vet, ur det som idag ses som en kris kommer förhoppningsvis kreativitet, entreprenörskap och framåtanda skapa kommande svenska exportframgångar. Nog om detta.

Det här blir inte bara mitt sista blogginlägg före jul och nyår utan även för en period framöver. From någon gång i början på nästa år kommer temat bli lite annorlunda men icke desto mindre spännande och framförallt så kommer informationen som ges ha sitt ursprung från någon som definitivt kan anses som insider i sin bransch - dock inte på det sättet ni tror. :-) Jag ser i alla fall fram med spänning mot att få ta del av den krönika som det kommer att handla om. Eftersom vi på Sparbanken Rekarne strävar efter att alltid bli bättre i alla dess former så får ni mer än gärna komma med synpunkter, önskemål, kritik etc på min blogg eller våra kommunikationskanaler i största allmänhet. Maila gärna mig, johan.holm@sparbankenrekarne.se eller min kollega Thomas, thomas.rulander@sparbankenrekarne.se, som ansvarar för utvecklingen inom området.

Nu återstår bara för mig att önska God jul & Gott nytt (börs)år!

/Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar